3 mobilisatie oefeningen die je moet kennen als je rugpijn hebt

Rugpijn? Houd je rug in beweging met oefeningen

3 mobilisatie oefeningen die je moet kennen als je rugpijn hebt

Houd je rug in beweging met deze 3 makkelijke oefeningen!

Wij krijgen in onze praktijk vaak de vraag wat mensen nu zelf kunnen doen om hun rugpijn te verhelpen. Het antwoord hangt natuurlijk af van de oorzaak van de pijn, maar in de meeste gevallen is het antwoord bewegen, bewegen, bewegen. Zolang het maar binnen de pijngrens is. Beweging stimuleert de doorbloeding van het pijnlijke gebied en zorgt voor activatie van mechanoreceptoren in de spieren en bandjes van de gewrichten. Een verhoogde activiteit van deze mechanoreceptoren zorgt voor een blokkering van het pijn signaal naar de hersenen, waardoor de pijn die je voelt afneemt.

Hier onder zie je voorbeelden van 3 makkelijke rug oefeningen die je thuis kunt doen om je rug soepel en in beweging te houden.

1. Het heen en weer draaien van je benen. Begin op je rug met je voeten plat op de grond. Laat vervolgens langzaam je benen naar rechts buigen. Blijf binnen je pijngrens. Heb je je maximale stand bereikt dan breng je je benen weer terug naar neutraal en vervolgens naar rechts.
  2. Trek je knieën naar je borst. Begin op je rug, breng beide knieen gebogen omhoog. Sla je armen om je knieën en trek ze vervolgens voorzichtig naar je borst toe.
  3. De kat. Begin op je handen en knieën en maak je rug voorzichtig hol en bol.

Probeer ook niet langer dan 20 minuten achter elkaar te zitten. Zitten is een éénzijdige belasting en vergroot de druk op je tussenwervelschijven en rug gewrichten. Klik hier voor meer informatie over de relatie tussen zitten en rugpijn.

Wat kan je zelf doen? Rug oefeningen!

Tags: rugpijn rugoefeningen rug
OPENINGSTIJDEN
Ma08:00 - 20:00
Di/Wo08:00 - 15:00
Do08:00 - 20:00
Vr08:00 - 15:00

HEEFT U VRAGEN?

We zitten klaar voor een persoonlijk gesprek! Bel ons geheel vrijbijlvend:
T: 035-2031247

HEEFT U VRAGEN?

Heeft u vragen? Wij staan u graag persoonlijk te woord.

Blijf niet rondlopen met klachten, maar neem contact op met Chiropractie Praktijk Vivante.

Maak nu online een afspraak
Praktijk Vivante logo